onsdag 23 januari 2008

Lantligt

Hejsan!

Nu är jag mycket bättre...såååå skönt. Nu kan jag skriva ett lite längre inlägg här.

Min högsta önskan är att få bo i ett vackert gammalt hus men tills den drömmen slår in så gör jag vårt hus så lantligt som det bara går. Det är vad jag förklarar för mina kunder, man kan ha den lantliga "countrystilen" även fast man inte bor i ett gammalt hus. Bygger man ett eget hus kan man ju bygga ett hus som ser ut som ett sekelskifts hus, det är ju bara så lyxigt snyggt. 
Men för mig som absolut inte kan flytta just nu pga barnen så får man med små medel göra att den rätta känslan infinner sig ändå.

Det vi har valt att göra i de flesta rummen är ju att jobba med panel på väggarna men även att måla ner taket. Detta gör att det känns som taket är högre än vad det är och det blir så fint.
För mig är fönstren i huset viktiga så spröjs har jag i varje fönster men om man inte har det så gillar jag hissgardiner för den lantliga känslan. 
Det jag också älskar för att få den lantliga känslan är vitmålat råplank på väggarna. Tyvärr håller inte maken med mig så det blir inte så mycket av det hemma hos mig. Men i mitt arbetsrum som ska göras i ordning snart så blir det råplank i alla fall.

Jag hoppas på att kunna komma iväg på en liten loppis runda snart för jag behöver lite "nya" avskavda saker här hemma. Min man är så lycklig över att jag har en väninna som också älskar loppisar så han slipper åka med.

Hoppas er dag blir bra!

Kram Anna




Här ser ni att taket är ner målat.
Här behövs det lite nya avskavda saker, det ekar tomt i skåpet.

8 kommentarer:

Stämningsfullt sa...

Hej!
Min dröm är också att bo i ett stort, gammalt hus eller ett nybyggt i gammal stil!
Vad fint det är när ni ha målat ner taket!
Skåpet är bara en dröm! Jag har önskat mig det sen första gången jag såg det!
Ha en bra dag.
Kram!

Dorthe ♥ sa...

Ååhh vilket underbart skåp!!!

Kram
Dorthe

Willewira sa...

Håller med dig - råplank är så fint!!
Är sugen att ha det i entrén-hallen-trapphuset och delar av över våningen, samt snedtaken. Får se hur det blir, antingen det eller pärlspont.
När det gäller pärlspont så är jag förtjust i den gamla smala varianten ,ca 55-60 mm (som vi har idag i trapphuset), men den finns inte att köpa, utan det är 95 mm som gäller. Lite tråkigt... :-(

Visst är det härligt att kunna drömma om det man tycker om. Då har man någonting att sträva mot.
Så dröm på - en dag är huset ditt!!

Kram Willewira

♥ Pia... sa...

hejsan ..NU har jag fått en ny favvisblogg:)...du beskriver allt det som JAG skulle vilja ha.....ett gammalt hus..bor i ett hus från 80talet..hur tråkigt som helst..men ..men som du säger..det kanske går att göra lite lantlig stil ändå:)..fast då får man leta lite i bloggarna för att få tips..så det gör jag nu...ha det så brs...PIA

annaslantliv sa...

Precis ett sådant skåp jag vill ha. Underbart!

Tidsmästarinnan sa...

jag håller med dig om att man kan inreda lantligt även om man inte bor i ett gammalt hus! Man måste väl inte ha åttiotalsstil för att man bor i ett radhus från åttiotalet (som jag gör), det vore hemskt!
Jag läste i Allt i Hemmet ett citat, "det finns ju inte herrgårdar så det räcker till alla" :-)
Vilken fin blogg du har. Jag kommer gärna tillbaka hit och kikar mer!
S.

Solsjö - Under en vind sa...

Skönt att du är piggare!!!!

Tokgillar din stil!!!

Ha det gott, kram!

Bonnie´s vita rum sa...

Ja det e min dröm oxå att bo i ett gammalt hus.

Du har det så fint.. Kram Bonnie